keskiviikko 30. joulukuuta 2015

vuosikatsaus 1/3 ♥

Vasta nyt selaillessani vanhoja kuvia tajuan, miten tapahtumarikas, haastava ja antoisa vuosi 2015 on ollut.  Oon stressannut ehkä enemmän kuin koskaan, itkenyt ehkä enemmän kuin koskaan, pelännyt ehkä enemmän kuin koskaan. Oon pysähtynyt ahdistuneena tienristeykseen miettimään, minkä suunnan valitsen. Oon selvinnyt monista haasteista ja voittanut pelkoni. Jokainen kipeä askel oman mukavuusalueen ulkopuolelle on saanut mut kasvamaan ihmisenä ja näin jälkeenpäin oon todella iloinen, että oon ottanut ne askeleet. Ilman niitä en olisi se ihminen, joka olen nyt. Kaiken ahdistuksen ja stressin ohella oon saanut kokea niin paljon ihania asioita ihanien ihmisten kanssa, että mun sydän on pakahtua kiitollisuudesta. Tän vuoden alussa kirjoitin: "mulla on sellanen fiilis, että tästä tulee hyvä vuosi!" Ja niin siitä totisesti tulikin. Todella haastava, mutta todella hyvä. Ehkä elämäni paras.

Tammikuu oli todellinen juhlakuukausi! Olin vieraana Sinin ja Mikon häissä, Eemilin yllätyssynttäreillä ja kuvaamassa Alman äidin 50-vuotisjuhlia. Lisäks vietin mun 19-vuotissynttäreitä kolmeen otteeseen eri ihmisten kanssa, Stressasin viimeistä koeviikkoa, pukeuduin tj0-päivän kunniaksi yöpukuun ja kävin Maikun ja Veeran kanssa ManicRunissa. Giulia vaihtoi host-perhettä ja järjestettiin "jäähyväisateriaks" ihanaakin ihanampi brunssi. Kevään kirjoitukset lähestyi hirvittävää vauhtia, mikä ilmeni monina itkupotkuraivareina ja hyperventilaatiokohtauksina.

Helmikuussa koitti kauan odotettu päivä eli penkkarit. Kyseistä päivää varten olin maalamassa julisteita abirekkaan ja tilasin itselleni netistä koala-puvun, joka saapui onneks ajoissa ja sopivan kokoisena. Penkkareiden lisäksi helmikuusta jäi mieleen pikkuveljen vanhojentanssit, Tallinan matka, vierailu Iidan luo Joensuuhun sekä tietysti englannin kuuntelu ja äidinkielen tekstitaitokoe. Stressitaso jatkoi nousuaan ja erityisesti uskonnon kertauskurssi sai mut monesti hakkaamaan päätä seinään.

Maaliskuussa kirjoitusstressi saavutti huippunsa ja päätä särki melkein koko ajan, koska niskat oli niin jumissa lukemisesta. Kevätaurinko, Pilvin kotiinpaluu Australiasta ja upeat revontulet sai kuitenkin mun suupielet  nousemaan ylöspäin. Maaliskuun lopussa sain vihdoin huokaista helpotuksesta, kun kirjoitusurakka tuli päätökseen. Mitkään sanat ei riitä kuvailemaan sitä voittajafiilistä, mikä valtas mut kun astelin uskonnon kokeesta ulos auringonpaisteeseen. Fiilis ei kuitenkaan pysynyt katossa kovin pitkään, koska parin lepopäivän jälkeen oli aika avata pääsykoekirjat. Siitä alkoikin sitten ihan oma taistelunsa. Luettuani molemmat psykan pääsykoekirjat läpi tajusin, etten sittenkään halua hakea Joensuuhun opiskelemaan psykologiaa. Yhtäkkiä olin ihan hukassa. Tulevaisuus oli sankan sumun peitossa, eikä mulla ollut aavistustakaan mitä tekisin. Niinkuin tiedätte, päädyin lopulta siihen tulokseen, etten hakenut vielä mihinkään korkeakouluun ja päätin viettää välivuoden Ryttylässä. Uskon koko sydämestäni, että tein oikein päätöksen.

Huhtikuu olikin sitten ihanan rento ja aurinkoinen kuukausi! Vietin aikaa rakkaiden ystävieni kanssa ja nautin ihmeellisestä stressittömyyden tunteesta. Osallistuin moniin talkoisiin, pelasin jalkapalloa, leivoin mummin kanssa korvapuusteja, kävin Iidan kanssa via dolorosassa, tapasin Giulian perheen ja matkustin pääsiäiseksi futisjoukkueen kanssa Ahvenanmaalle. Huhtikuu oli kaiken kaikkiaan aivan mahtava!  

ps, Ajanpuutteen vuoksi teen tän "vuosikatsauksen" kolmessa osassa. Yritän saada seuraavat osat julkaistua mahdollisimman pian. 

Ihanaa uutta vuotta ♥♥

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti