maanantai 22. syyskuuta 2014

vuosi kuolemastasi

Herään herätyskellon ääneen. En jaksaisi millään nousta sängystä ja raahautua historian kokeeseen. Lukeminen on jäänyt vähälle ja pelkään, etten osaa vastata yhteenkään kysymykseen. Pakotan itseni nousemaan ja suoritan aamutoimet rutiininomaisesti. Ajan skootterilla tuttua reittiä kouluun, moikkaan käytävällä vastaan tuleva tuttuja ja istun paikalleni tuttuun luokkaan. Kaikki on tuttua, turvallista ja tavallista. Kirjoitan tuskaisesti esseen kylmästä sodasta ja ensimmäisen maailmansodan rauhansopimuksesta. Palautan paperin opettajalle ja lähden helpottuneena ulos luokasta. Kävelen ala-aulaan ja suuntaan kavereiden luo. Vilkaisen kännykkää ja huomaan saaneeni viestin facebookissa itselleni tuntemattomalta henkilöltä. Avaan viestin huolettomasti ja luen sen. "Hei ihan kamalasti voimia sinullekin! Koita pärjäillä äläkä jää yksin! Ei Roosasta olis voinu aavistaa mitään tämmöistä.." Sydämeni jättää muutaman lyönnin väliin. Kuka Roosa? Mitä on tapahtunut? Katson yhteiset kaverimme ja huomaan sinun olevan niiden joukossa. Karmiva totuus alkaa valjeta minulle, mutta en itke. Olen shokissa. Lähden pois koulusta. Ajan skootterilla samaa tuttua reittiä kuin aamullakin, mutta maailmani on muuttunut. Mikään ei ole enää niin kuin ennen. Nyt kyyneleet valuvat valtoimenaan ja minun on vaikea saada henkeä. Selviän kuitenkin kotiin ajamatta ojaan ja astelen horjuvin askelin kotiovesta sisään. Itken holtittomasti ja isä katsoo minua kauhistuneena. "Roosa on kuollut", soperran. Isä ottaa minut suureen syleilyyn ja antaa itkeä olkaansa vasten.


Elämäni hirveimmästä päivästä on nyt vuosi. V-u-o-s-i. Samalla niin pitkä ja lyhyt aika. 365 päivää tämä maailma on joutunut pärjäämään ilman sinua. Ilman sinun loistavaa hymyäsi ja rakastavaa läsnäoloasi. Muistan sanoneeni sinulle joskus, että olisipa maailmassa enemmän sellaisia ihmisiä kuin sinä. Ihmisiä, joiden seurassa on lähes mahdotonta olla hymyilemättä. Ja toisaalta sellaisia, joiden olkapäätä vasten voi myös itkeä. 


Kuvittelin, että ymmärtäisin poissaolosi viimeistään hautajaisissa. Nyt vuoden jälkeen tajuan olleeni totaalisesti väärässä. En nimittäin ymmärrä vieläkään. En järjen enkä tunteidenkaan tasolla. Kuvittelin, että tänään, kuolemasi vuosipäivänä, minun olisi helppo itkeä. Surra kaikki se suru, jonka olen työntänyt syrjään jatkuvasti kuluneen vuoden aikana. Nyt tajuan, ettei se ole yhtään helpompaa tänään kuin muinakaan päivinä. Tiedän, että  minun pitäisi päästää paha olo ulos, mutta en osaa. Kyyneleiden tilalla on vain syvä ahdistus. Ahdistus, jolle en osaa tehdä mitään. Ahdistus siitä, ettei kukaan ymmärrä miltä minusta tuntuu. Koska minä en ymmärrä itsekään. Ainut ihminen, jolle haluaisin nyt puhua olet sinä. Uskon, että sinä ymmärtäisit. Sinä olet kuitenkin poissa. Sinä olet kuollut. Minä voin puhua sinulle mielessäni, mutta en saa vastauksia. En voi nähdä sinun hymyäsi enkä tuntea fyysistä läsnäoloasi. Ja se sattuu.  




Vuosi on kulunut ja minä olen edelleen täällä, taistelemassa pimeyttä vastaan sinunkin puolestasi. Tiedän, että edessä on vielä paljon tuskaa ja menetyksiä, mutta jos olen selvinnyt tästä, tulen selviämään muustakin. Elämä jatkuu, jos sen antaa jatkua. Minä tiedän, ettet sinä halunnut satuttaa ketään. Minä tiedän, että sinä haluat minun jatkavan elämää. Pitäen elossa sinun muistoasi. Minä en koskaan unohda sinua. Olen älyttömän kiitollinen jokaisesta hetkestä jonka sain viettää kanssasi. Rakastan sinua ikuisesti.

29 kommenttia:

  1. Itkettää, kaunis teksti... Koita pärjäillä<3

    VastaaPoista
  2. Koskettavan upea teksti <3! Ei sitä voi vieläkään käsittää, että niin ihana ihminen voi olla poissa :'( Valtavasti voimahaleja sinullekin <3 yhdessä tästä selvitään!!

    VastaaPoista
  3. Mä muistan edelleen vaikka siitä on jo vuosi, miten surullista oli lukea siitä, että paras ystäväsi on poissa.
    Tänään luin uudestaan. Itkin yhtä paljon. Voin vaan kuvitella miten sun tuska on suuri.

    Mut se elää edelleen sun muistoissa, kuvissa.. sydämessä. <3

    Voimahalit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi miten ihana ja empaattinen olet <3 kiiitos <3

      Poista
  4. Kirjotat aina todella kauniisti! Roosa varmasti arvostaa <3 Roosa on aina luonamme!

    VastaaPoista
  5. Voi sinua! Vuoden ajan oon täälä sun blogissa seurannut sun surua sen verran mitä oot halunnut tänne jakaa, joka ikinen teksti on itkettänyt, eikä tämä ollut poikkeus. Voi kuinka mä haluaisin halata sua ja ottaa sulta sen ahdistuksen pois. Mä en siihen pysty, mutta mä uskon, että Jumala pystyy. Milja rakas, mä en sua tunne, mutta oot ollut niin paljon mun ajatuksissa ja rukouksissa. Voimia sulle edelleen ja vieläkin olet mun rukouksissa...<3

    VastaaPoista
  6. If today I woke up with you right beside me
    Like all of this was just some twisted dream
    I'd hold you closer than I ever did before
    And you'd never slip away

    VastaaPoista
  7. Todella hieno ja koskettava kirjoitus <3 Itselläni samanlainen ahdistus, ei vsaa itkettyä vaikka se olisi keino purkaa ahdistus ulos

    VastaaPoista
  8. Löysin blogisi silloin kun teit noin vuosi sitten Roosasta sen ihanan muistotekstin. Päätin nyt vihdoin tulla kommentoimaan, koska olen ollut todella vaikuttunut kirjoituksistasi ja olen tämän vuoden aikan saanut todella paljon voimaa ja iloa blogistasi. Kuvasi saavat minut aina hyvälle tuulelle ja olen saanut niistä paljon inspiraatiota. Roosa ei ollut minulle kovin läheinen joten en voi tietää miltä sinusta tuntuu, mutta voin vain kuvitella, koska aina kun luen blogistasi tekstejä Roosasta se saa minullajo kyyneleet silmiin. Voimia ja jaksamistä sinulle!

    VastaaPoista
  9. Voi miten ihana kuulla, että oot saanut mun kirjotuksista jotain irti! Kiitos tosi paljon <3

    VastaaPoista
  10. Todella koskettava teksti, ihana kuitenkin. Voimia sulle Milja :')<3

    VastaaPoista
  11. Aikaa, aikaa ja aikaa, sitä se vaatii. Surua voi ottaa vastaan vain juuri sen verran, kun sitä pystyy ottamaan vastaan.
    Itkin minäkin tätä lukiessani ja siksipä lähetän sinulla oikein paljon rakkausajatuksia <3 <3 <3 Niin kauniisti sinä Roosaa muistat <3

    VastaaPoista
  12. Niinpä! Sinä jos joku sen tiedät <3 kiitos paljon ihana <3

    VastaaPoista
  13. ihan uskomatonta kuinka voit kirjottaa suoraan miltä musta tuntuu, vaikka meidän tilanteet on erilaiset ja roosa ja marja oli eri ihmiset. mä en usko että tuun koskaan ymmärtämään mitä tapahtu enkä varsinkaan miksi, mutta yli voi silti päästä. toivon sitä meille molemmille, ja niin uskomattoman paljon voimahaleja sulle ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voih ♥ oot niin ihana! kiitos ja voimahaleja sinnekin ♥

      Poista
    2. p.s. pääsit parhaiden joukkoon mun linkkaa blogisi -postauksessa! ;)
      http://lottawalkingintheair.blogspot.fi/

      Poista
  14. Voimia ja Siunausta <3

    VastaaPoista
  15. Ihanasti olet kirjoittanut ja voimia sulla!<3

    VastaaPoista